
KORTÁRS FILMKLUB
Kéthetente keddenként 18 órától várjuk az érdeklődőket.
Filmvetítés előtt bevezetőt mond Horváth Tibor
Filmvetítések:
szeptember 12. Sweat (lengyel-svéd filmdráma, r.: Magnus von Horn, 100 perc, 2020)
Sylwia mindent a maximumon pörget. Sikeres fitnesztrénerként emberek ezreit motiválja. A közösségi média sztárja, aki nemcsak az edzésekről és a sikereiről, de az érzéseiről is gyakran posztol a rajongóinak. Sylwia a teljes életét az edzőteremben és az online térben éli. A csillogó felszín alatt azonban meg nem értettség, magány és szeretetéhség rejtőzik, amit egy idő után már nem akar elrejteni a külvilág elől. A 2020-as Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál egyik legnagyobb visszhangot kiváltó filmje letaglózó, rendkívül őszinte és aktuális betekintés egy influenszer életébe.
szeptember 26. Nem hagytak nyomokat (lengyel-cseh-francia filmdráma, r.: Jan P. Matuszynski, 160 perc, 2021)
A film olyan történetet dolgoz fel, amely az egész keleti blokkot megrázta, bármennyire is próbálta a lengyel államhatalom eltussolni. 1983 nyarán, Lengyelországban már néhány hónapja felfüggesztették a kommunista kormányzat által korábban bevezetett hadiállapotot, de a rendőrség továbbra is figyelmen kívül hagyja a lakosság jogait.
Egy érettségi előtt álló diákot mondvacsinált indokkal előállítottak, majd halálra vertek a rendőrök, a legjobb barátja, Jurek Popiel (Tomasz Zietek) szeme láttára. A szemtanú fiú hamar az állam ellenségévé válik. Jureknek döntenie kell: meghunyászkodik, vagy tanúskodik barátja ügyében, és kiáll az igazság mellett, még ha ezzel a saját és szerettei életét kockáztatja is.
Jan P. Matuszynski, Az utolsó család rendezőjének ledöbbentő erejű legújabb filmje bár közel negyven évvel ezelőtt játszódik, mondanivalója aligha lehetne aktuálisabb. A Nem hagytak nyomokat a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában debütált, Lengyelország ezt az alkotást nevezte a legjobb nemzetközi film kategóriába a 2022-es Oscar-díjra.
október 10. A titokzatos nő (dél-koreai filmdráma, thriller, r.: Park Chan-wook, 138 perc, 2022)
Hae-jun nyomozó egy mélybe zuhant sziklamászó ügyén dolgozik. Az eset felgöngyölítése során megismerkedik a titokzatos és vonzó özveggyel, Seo-rae-val. A kihallgatások alatt egyre közelebb kerülnek egymáshoz, és Hae-jun az ösztönei helyett egyre inkább az érzéseire hallgat, átlépve a szakmai határokon. Egy évvel az ügy lezárása után ismét keresztezik egymást az útjaik, és a detektívnek a megoldatlan bűnügy mellett saját elfojtott érzéseivel is szembe kell néznie.
Park Chan-wook, az Oldboy és A szobalány alkotója a legújabb filmjében szenvedéllyel és intrikákkal teli rejtélyhez invitál. A titokzatos nő-ért a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb rendezőnek járó elismerést kapta.
október 24. Veszélyes lehet a fagyi
(magyar filmdráma, r.: Szilágyi Fanni, 90 perc, 2022)
Adél (Stork Natasa) radiológusként dolgozik egy magyar közkórházban, egypetéjű ikerpárja, Éva (Stork Natasa) pedig jó anyagi körülmények között neveli pár hónapos kisfiát vállalkozó férje oldalán. Különböző nézőpontból látják egymás életét. Az egyértelmű külső hasonlóságok ellenére máshogyan látják magukat és egymást, mindkettejüknek a másik élete tűnik könnyebbnek és jobbnak.
Ebbe a konfliktusokkal terhelt kapcsolatba Ákos (Patkós Márton) színrelépése hoz váratlan fordulatot. Elsőre úgy tűnik, hogy a férfi mélyíti a távolságot az ikrek között, azonban éppen az ő hatására kezdenek el újra egymásra figyelni.
Szilágyi Fanni korábbi kisfilmjeivel (A kamaszkor vége, A csatárnő bal lába életveszélyes, Minden vonal) már bebizonyította, hogy érzékenyen tudja feltenni a nehéz kérdéseket is. Első nagyjátékfilmje, a humort és varázslatot sem nélkülöző Veszélyes lehet a fagyi a Nemzeti Filmintézet Inkubátor Programjának keretében készült.
november 7. Hidegháború (lengyel-francia-angol romantikus dráma, r.: Pawel Pawlikowski, 88 perc, 2018)
A lengyel Pawel Pawlikowski előző munkájával, az Idával elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar- és BAFTA-díjat, illetve öt Európa Filmdíjat, köztük a legjobb filmét és a legjobb rendezését. Pawlikowski legújabb alkotása egy évtizedeken és országokon átívelő, se veled, se nélküled szerelmi történet.
A Hidegháborúban két lengyel zenész kapcsolata bontakozik ki előttünk, akiket egy idő után elválaszt a férfi disszidálása. A nő a kommunista rendszerben igyekszik érvényesülni, miközben szerelme a lüktető párizsi szalonokban és jazzklubokban próbál szerencsét. Európa különböző pontjain keresztezik egymás útját, hiába telnek az évek, a köztük lévő vonzalom úgy tűnik, hogy erősebb az őket körülvevő világnál.
november 21. Portré a lángoló fiatal lányról (francia romantikus dráma, történelmi film, r.: Céline Sciamma, 119 perc, 2019)
Héloïse-ról (Adèle Haenel) portrét rendel grófi családja, hogy a festmény segítségével házasítsák ki. A fiatal lány viszont nem akarja elveszíteni a szabadságát, mindent megtesz a kényszerházasság ellen, így a Bretagne-i szigetre érkező festőnő, Marianne (Noémie Merlant) társalkodónőnek adja ki magát, hogy megfigyelhesse a vonásait. A közös séták során Marianne-nak nemcsak arra kell vigyáznia, hogy Héloïse előtt ne derüljön ki az igazi feladata, de egyre nehezebben tud ellenállni a lány vonzerejének is.
A Portré a lángoló fiatal lányról Cannes-ban hatalmas sikert aratott. A Time magazin a korabeli tabukon áthágó filmet „gyengéd és összetett szerelmes történet”-nek, az Indiewire pedig egyenesen „festői mestermű”-nek titulálta.
december 5. K.O. (francia thriller, r.: Fabrice Gobert, 115 perc, 2017)
A sármos Antoine (Laurent Lafitte – Elle, Apu vagy anyu?) egy médiabirodalom fejeként nem ismer félelmet. A munkájában és magánéletében is kegyetlenül elnyomja és kihasználja a környezetét. Öltönyben lezserül feszítő playboy, aki éjszakáról éjszakára cseréli a nőket, és a benne felgyülemlő szenvedélyt bokszmeccseken éli ki.
Miután egyik megalázott alkalmazottja felindultságból meglövi és Antoine kórházban ébred fel, mintha mindent kicseréltek volna körülötte. Hirtelen egy tökéletesen átlagos ember bőrében találja magát, és mindenki teljesen más szerepet tölt be az életben, mint a merénylet előtt. A barátai az ellenségei és az ellenségei a barátai? Vajon álmodik, vagy ez a valóság? Netán egy gonosz tréfa áldozata lett? Antoine elhatározza: ha törik, ha szakad, visszaszerzi mindazt, amit egycsapásra elveszített.
december 19. Egy tökéletes nap (spanyol filmdráma, r.: Fernando León de Aranoa, 106 perc, 2015)
Egy háború sújtotta bosnyák faluban méretes holttest lebeg egy kút alján. A kövér férfinak az lett a veszte, hogy gyilkosai vele akarják a helyiek ivóvíz-készletét megmérgezni. A nemzetközi segélyszervezet dolgozói hamarosan megérkeznek a helyszínre, hogy kihúzzák a hullát, de a kötelük elszakad a súly alatt. Versenyfutás indul az idővel, hogy hőseink megszerezzenek minden szükséges engedélyt (és persze egy strapabíró kötelet) a katonák, a háborún nyerészkedők, a bizalmatlan helyiek és a bürokrácia között lavírozva – mielőtt a hulla megfertőzi a kút vizét. A helyzetet bonyolítja, hogy váratlanul egy bombanő (Olga Kurylenko) is csatlakozik a csapathoz, akinek korábban viszonya volt az egyik férfival.
