Skip to main content

KORTÁRS FILMKLUB

Kéthetente szerdánként 18 órától KORTÁRS FILMKLUB programsorozatunk őszi-téli évadában az alábbi filmeket vetítjük:

Filmvetítések előtt bevezetőt mond Horváth Tibor

Belépő 1500 Ft (A helyszínen váltható)

2025 őszi-téli program

Szeptember 10. A tea illata (francia-tajvani-luxemburgi-mauritániai filmdráma, r.: Abderrahmane Sissako, 111 perc, 2024.)

A harmincas évei elején járó elefántcsontparti nő, Aya megbotránkoztatja környezetét, amikor az esküvőjén nemet mond a vőlegényének. Kínában kezd új életet, egy teaüzletben talál munkát. Főnöke, a 45 éves Caj tea iránti szenvedélye lenyűgözi Ayát. A lány a tanítványává válik, és miközben megismerkedik az ősi szertartásokkal és a tea művészetével, kapcsolatuk gyengéd szerelemmé érik. A tea illata kontinenseken és kultúrákon átívelő, a képzelet és valóság határán lebegő szerelmes történet.

Szeptember 24. Viszontlátásra odafönt (francia filmdráma, r.: Albert Dupontel, 110 perc, 2017.)

Pierre Lemaitre idehaza is népszerű, Goncourt-díjas regényének adaptációjában a szadista Pradelle főhadnagy (Laurent Lafitte) a háború utolsó óráiban levezényel egy teljesen értelmetlen rohamot a kitüntetés reményében. A két szerencsétlen közkatona, Édouard (Nahuel Pérez Biscayart) és Albert (Albert Dupontel) csaknem az életükkel fizetnek ezért.

A vérfürdő maradandó károkat okozott a túlélőkben. Édouard az utolsó csatában elvesztette a fél arcát, ezért arra kéri Albertet, hogy ne küldje vissza a családjához, inkább nyilváníttassa halottnak. Albert bajtársiasságból gondoskodni kezd fiatal társáról, aki a rajztehetségét kihasználva olyan maszkokat készít, amelyek nemcsak elfedik a sérülését, de igazi érzelmeket is képesek kifejezni. A két barát bosszút esküszik a haza ellen, amely csak a halottakat ünnepli, a megnyomorítottakkal nem törődik: extravagáns emlékművek ígéretével csalnak ki pénzt a háborún meggazdagodottaktól és az államtól, hogy aztán a megbízási díjjal lelépjenek. A tét számukra egymillió frank, azonban, ha lebuknak, az életükkel fizetnek érte. Erre pedig minden esélyük megvan, ugyanis éppen a legkritikusabb pillanatban tűnik fel újra a pszichopata főhadnagy.

A César-díjas Albert Dupontel lenyűgözően látványos filmje az Amélie csodálatos élete és a Hosszú jegyesség grandiózus vizualitását juttathatja eszünkbe, a világhírű regény méltó és feledhetetlen feldolgozásban kerül a mozinézők elé.

Október 8. Olli Maki legboldogabb napja (finn-svéd-német filmdráma, r.: Juho Kuosmanen, 92 perc, 2016.)

1962, Finnország. A mindössze huszonöt éves európai amatőr bokszbajnok, Olli Mäki élete legnagyobb meccsére készül: a tét a világbajnoki cím elnyerése. Az egyszerű családból érkező Olli hirtelen a reflektorfényben találja magát, az egész ország őt ünnepli, és hatalmas elvárásokkal tekint a nagy mérkőzés elé. Ollit azonban nem csak a média és a közvélemény tartja nyomása alatt, de ambiciózus edzője, Elis is a végletekig hajtja.

És akkor megtörténik a legrosszabb dolog, ami csak történhet egy olyan időszakban, amikor csak Ollinak teljes koncentrációra és kitartásra lenne szükség. Megismerkedik a gyönyörű Raijával és szerelmes lesz.

Október 22. Berlin, Alexanderplatz (német-holland-francia-kanadai filmdráma, r.: Burhan Qurbani, 183 perc, 2020.)

Francis hajón menekült Afrikából Európába, az utazást társai közül csak ő élte túl. Megfogadja, hogy jó és becsületes életet teremt magának, azonban papírok nélkül nincs sok lehetősége Berlinben boldogulni. Megismerkedik Reinholddal, aki lehetőséget lát a céltudatos férfiben, és maga mellé veszi, hogy a kétes ügyleteiben segédkezzen. Francis egyre mélyebbre süllyed a drogbárók, prostituáltak és a bűn világába, már csak egy esélye maradt, hogy a fogadalmát megtartsa.

Alfred Döblin 1929-ben megjelent regényéből korábban Rainer Werner Fassbinder készített nagyszabású tévésorozatot. Burhan Qurbani rendező (Ifjak és erősek) most teljes egészében aktualizálta és újraértelmezte a történetet: a Berlin, Alexanderplatz feszes tempójú, mai társadalmi kérdéseket feszegető mozi. Albrecht Schuch a filmbeli Reinhold megformálásáért és a Kontroll nélkül-beli alakításáért megosztva nyerte el a német Oscar díjnak is nevezett Lola-díjat 2020 tavaszán.

November 5. Apáim története (kanadai dokumentumfilm, r.: Sarah Polley, 105 perc, 2012.)

Mottó: „Az érdekel, hogyan mesélünk történeteket az életről, az igazság nehezen megfogható.”

A Váratlan utazás sztárja, Sarah Polley bár a tévésorozat óta számos mozifilmben alakított főszerepet (Az élet nélkülem, A szavak titkos élete stb.), az elmúlt években inkább a kamera másik oldalát választotta, hogy rendezőként, forgatókönyvíróként és producerként is bizonyítsa tehetségét. Két nagy sikerű rendezése, a kétszeres Oscar-jelölt Egyre távolabb és a Volt egy tánc után élete legnagyobb kihívása elé nézett: az Apáim története különleges családi tabló, melyben Polley megkapó érzékenységgel, játékfilmes eszközökkel meséli el saját maga és családja fordulatokban gazdag életét.

Sarah Polley kései szerelemgyerek volt, a születését megelőző időszakban az édesanyja otthonától és a férjétől távol dolgozott. Az anya titkára sosem derült fény, mert fiatalon meghalt, öt gyereket hagyott hátra, akik közül Polley volt a legfiatalabb. Sarah Polley megkereste az anyja barátait, hogy kiderítse, mi is történt valójában, amikor Ő megszületett. S minden dokumentumfilmes tudja, hogy az élet a legnagyobb forgatókönyvíró, mert Sarah olyasmit talált, amire nem volt felkészülve. Az egész film tulajdonképpen ennek a rejtélynek a feldolgozása, értelmezése.

Az Apáim története, egy dokumentumfilm, minden szereplő saját magát játssza, és egy valóban megtörtént esetet mesél el, színészek segítségével. Sokkal inkább beszél a múlthoz, családi legendákhoz fűződő viszonyunkhoz, a valóságértelmezésünkről, hányféle párhuzamos igazság létezhet párhuzamosan. És visszatérünk oda, ahonnan indultunk: a végén az egészből csak egy sztori lesz, a legendárium egy darabja, amiből akár filmet is csinálhat valaki.

 November 19. Űrpiknik (magyar sci-fi dráma, vígjáték, r.: Badits Ákos, 80 perc, 2021.)

A különc egyetemista lány, Panna (Walters Lili) gyerekkorától kezdve próbál az űrbe küldeni jeleket, válaszra várva. Annak ellenére, hogy az egyetemen senki nem veszi őt komolyan, elmélete mégis bizonyítást nyer: hatására ugyanis a Földre érkezik a saját világában hasonlóan kirekesztett űrlény Fiú (Takács Zalán). Ha ez önmagában nem lenne elég sokk, a jövevény közli Pannával: a bolygó pusztulásra van ítélve, őt magát pedig egyedül az érdekli, hogy megmentse rajongása tárgyát, Zalatnay Sarolta művésznőt.

Az elsőfilmes Badits Ákos rendező, és a forgatókönyvet jegyző Benedek Ágota, a Rumbarumbamm című nagysikerű könyv szerzőjének filmje egy eszeveszett éjszaka történetét meséli el. Különc főszereplőik nem kevesebb dolgot vállalnak magukra, mint a bolygó megmentését, ráadásul kalandjaik során saját múltjukkal is szembe kell nézniük – már csak az a kérdés, hogy melyik probléma a súlyosabb.

December 3. Csokoládé (francia filmdráma, r.: Roschdy Zem, 119 perc, 2016.)

Az egész világon hatalmas sikert arató Életrevalók sztárja, Omar Sy alakítja a főszerepet ebben a megható és igaz történetben, amely a XIX-XX. század fordulójára kalauzol. A Csokoládé életrajzi-történelmi film, ami két pionír bohócról szól, azonban furcsamód sokkal jobban működik drámaként, mint vígjátékként.

A 19–20. század fordulóján a cirkusz sosem látott népszerűségnek örvendett a franciáknál, a Csokoládé művésznevű bohóc és társa, Foottit is ekkor váltak emblematikus duóvá, még a Lumiere fivérek is felvették őket. A film megismerkedésüktől mutatja be történetüket, felemelkedésükön át egészen sikerük legvégéig. Foottit magánszámai a századfordulóra már elavultnak számítottak, ezért úgy próbálta felvenni a versenyt a humor fejlődésével, hogy felfogadott maga mellé egy néger segédet, aki addig vadembernek öltözve, cirkuszi attrakcióként ijesztgette a nagyérdeműt.

A kubai Rafael Padilla az első színes bőrű volt, aki színpadra lépett, Csokoládé művésznéven: barátjával Footit-vel (James Thiérrée) a vándorcirkuszosok teljes ismeretlenségéből törtek a csúcsra. Műsorszámuk hatalmas népszerűségre tett szert, bejárták vele az országot, mígnem Párizsban igazi szupersztárrá váltak. A hirtelen jött vagyon és hírnév azonban megmérgezte kettejük barátságát, a szerencsejáték és a nők rabjává váló Csokoládé pedig önálló karrierre vágyott.

December 17. A szobalány (dél-koreai romantikus dráma, r.: Park Chan-wook, 141 perc, 2016.)

A szobalány az 1930­as évek Koreájában játszódik, a japán megszállás éveiben. Egy pénzéhes szélhámos felbérel egy ifjú zsebtolvajnőt, hogy egy japán úrnő szobalányaként férkőzzön annak a bizalmába, így segítve, hogy a férfi megszerezze a nő pénzét. A különösen csavaros történetben a két gyönyörű nő erotikus fantáziái szépen lassan valóra válnak, és a szerelmi háromszög résztvevőinek választaniuk kell, ki mellé állnak az érdekektől hemzsegő harcban.

 

Dátum

2025 szept 10

Időpont

18:00

Részvételi díj

1.000 Ft

Típusok

2 - Rendszeres esemény

Helyszín

Vigyázó Sándor Művelődési Központ

Szervező

Vigyázó Sándor Művelődési Központ

Következő alkalom

QR-kód